سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره حقوقی

در این مقاله می خواهیم در مورد مشاوره حقوقی صحبت کنیم . اصطلاح مشاوره حقوقی با توجه به کلمه حقوق در مواردی به کار می رود که شخصی به خدمات یک حقوقدان احتیاج دارد. حال ممکن است خدمات در دادگاه ها در ارگان های قضایی یا ارگان های شبه قضایی باشد مثل دیوان عدالت اداری ، مثل شهرداری ها، کمیسیون ماده 100 و مسائلی که کلاً با قوانین و مقررات سروکار دارد . چرا که حقوق مفهومش مجموعه ای از قوانین و مقررات است که نظام یک کشور را مشخص می کند و نظام تقنینی کشور را انسجام می دهد.مشاوره حقوقی معمولاً توسط کسانی در دانشگاه حقوق یا رشته های مرتبط با حقوق انجام می شود. از طرفی ارگان هایی وجود دارد که به اشخاصی مدارک و پروانه هایی در راستای انجام کارهای حقوقی و یا انجام کارهای وکالت اعطا می کند. یکی از این ارگان ها کانون وکلای دادگستری است که بر اساس لایحه قانونی استقلال وکلا ، ارائه ی پروانه ی وکالت به اشخاصی که در آزمون مربوطه و آزمون اقتبار مربوطه موفق می شوند اعطا می کنند.

از طرفی در موازات کانون وکلای دادگستری آزمونی داریم به نام آزمون مشاوران حقوقی، که تحت عنوان ماده 187 هم از آن یاد می شود. گروه دیگری از وکیل ها و مشاورین حقوقی را تربیت می کند که این اشخاص هم هیچ تفاوتی ندارند و در دادگاه ها به عنوان وکیل قوه قضائیه شرکت می کنند و می توانند از حقوق موکلین دفاع کنند.

مشاورین حقوقی در حوزه ی مسائل مختلفی ممکن است خدمات ارائه دهند، بعضی ها مشاور حقوقی خانواده هستند یعنی در مسائل مربوط به حقوق و تکالیف مربوط به زوجین و بحث طلاق و بحث مهریه و نفقه و امثال این از جمله اثبات نسب دعاوی مربوط به حج و قیمومیت مشاوره می دهند و به هموطنان کمک می کنند. همچنین بعضی از مشاورین حقوقی در راستای مباحث تجاری کمک می کنند.حالا ممکن است در رابطه با اسناد تجاری، در رابطه با شرکت های تجاری یا در رابطه با بحث ورشکستگی و حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافر و بار باشد.

برای مطالعه ادامه مطلب مشاوره حقوقی کلیک کنید.